Dobry pomysł na biznes, czyli kilka słów o niszach rynkowych

Wymyślenie formuły własnej firmy nie jest łatwe. Trzeba jednak pamiętać, że dobry pomysł na biznes to podstawa sukcesu. Gdzie zatem szukać inspiracji? W tym względzie pomocne może być zapoznanie się z koncepcją niszy rynkowej.

Czym jest nisza rynkowa?

dobry pomysł na firmęNajogólniej mówiąc, nisza na rynku to jego niezagospodarowana lub słabo zorganizowana część. W praktyce taki obszar cechuje się niską konkurencyjnością. Znalezienie sektora z luką jest kluczowe w osiągnięciu sukcesu biznesowego. Jeśli dostarczysz odbiorcom coś cennego, do czego wcześniej nie mieli dostępu lub stworzysz nową potrzebę i ją spełnisz, na pewno nie zabraknie Ci klientów.

Największy potencjał biznesowy posiadają nisze, które nie zostały wcześniej odkryte. Znalezienie luki bywa trudne, ale nie jest niemożliwe. Założenie działalności w ramach takiego sektora daje duże szanse osiągnięcia celów handlowych. Skoro nikt przed Tobą nie sprzedawał danego produktu, a będzie na niego popyt, sukces jest niemal gwarantowany.

Znane na rynku sektory także stanowią ciekawe źródło nisz. Przeanalizowanie popularnych obszarów może bowiem sprawić, że znajdziesz sposób na przebicie ofert konkurencji. Wówczas staniesz się tym graczem, który przyciąga do siebie najwięcej klientów i generuje najwyższe zyski.

Jak znaleźć niszę rynkową?

jak znaleźć niszę rynkowąGdyby odpowiedź na pytanie, skąd wziąć dobry pomysł na biznes, była łatwa, każdy miałby własną, dochodową firmę. Tak jednak nie jest. Znalezienie niszy na rynku to wyzwanie. Czasem proces jej poszukiwania trwa sekundę, innym razem wiele lat. W tym obszarze dużo zależy od umiejętności perspektywicznego myślenia i analizowania oraz… szczęścia.

Czasem wystarczy znaleźć się w odpowiednim miejscu i we właściwym czasie, aby dosłownie wpaść na doskonały pomysł biznesowy. Co zatem robić, aby zwiększyć swoje szanse na znalezienie idealnej luki na rynku? Oto kilka wskazówek, które na pewno Ci w tym pomogą.

1. Problem – rozwiązanie

Kłopotliwe sytuacje, które irytują Cię każdego dnia, są doskonałym materiałem do analizy pod kątem nisz biznesowych. Dlaczego? Jeśli często borykasz się z jakimś problemem lub niedogodnością, to istnieje spora szansa na to, że więcej osób skarży się na to samo. Rozejrzyj się wokół i zanotuj, co pochłania za dużo Twojego czasu i uwagi albo czego nie lubisz robić.

Inspirowanie się codziennością może zaowocować otwarciem dochodowego biznesu. Co powinno zwrócić Twoją uwagę? Dobrym źródłem pomysłów jest prowadzenie domu. Może w Twojej okolicy nie ma firmy, która zajmuje się praniem dywanów, wykładzin i mebli tapicerowanych? A może w sąsiedztwie brakuje dostępu do usługi mycia okien, prowadzenia ogrodu, sprzątania podwórek albo malowania elewacji? Pomyśl, za co jesteś gotów zapłacić, aby nie wykonywać danej czynności. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że inni także chętnie to zrobią.

2. Stworzenie potrzeby

pomysł na biznesTworzenie nowych potrzeb konsumpcyjnych jest sprawdzoną i skuteczną metodą wprowadzania na rynek nowych produktów czy usług. Najwięksi gracze potrafią skutecznie rozbudzać apetyty u swoich klientów. W efekcie konsumenci nie wyobrażają sobie życia bez markowej kawy, torebki czy nowej aplikacji na smartfona. Ty także możesz stworzyć potrzebę. W jaki sposób?

Zastanów się, czego brakuje w Twojej okolicy. Czy można w niej interesująco spędzać czas i rozwijać różne hobby? Jeśli nie, pomyśl o firmie zapewniającej rozrywkę. W tym segmencie znajdują się np. ciekawe restauracje (wegańskie, z jedzeniem indyjskim itp.), nietypowe sklepy (z artykułami dla artystów) oraz usługi. Może w regionie przyda się strzelnica albo szkoła tańca? Rozważ różne pomysły i zbadaj rynek, aby wykreowana przez Ciebie potrzeba trafiła do jak największej liczby konsumentów.

3. Zyskanie przewagi konkurencyjnej

Branża, w której panuje duża konkurencja, stwarza różne możliwości biznesowe. Wbrew pozorom nasycenie danego rynku nie wyklucza odniesienia sukcesu. Na czym on polega? Najogólniej mówiąc, chodzi o to, aby zdobyć przewagę konkurencyjną.

Jeśli w danej branży każdy gracz oferuje płatne przesyłki pomyśl, co zrobić, by zapewnić odbiorcom bezpłatny transport. Problemem dla wszystkich klientów jest skomplikowany system zwrotów? Zastanów się, jak go uprościć. Dostawa trwa zawsze powyżej 5 dni roboczych? Rozważ, czy istnieją metody, aby zajmowała maksymalnie 3 dni. Produkty innych firm są bardzo drogie? Może wszyscy bazują na wysokiej marży. Jeśli Twoja będziesz niższa, pozwoli Ci to zdystansować konkurencję i wchłonąć dużą część rynku.

Podsumowanie

Znalezienie i zagospodarowanie niszy na rynku to szansa na otwarcie dochodowego biznesu. Warto poświęcić czas na przeanalizowanie sytuacji biznesowej w swoim regionie, włącznie z sytuacjami z życia codziennego. Nigdy nie wiadomo, kiedy wpadniesz na odkrywczy pomysł, który pozwoli Ci osiągnąć sukces.

Dodaj komentarz