FIRMA (EK)SPEDYCYJNA

Spedycja niezaprzeczalnie kojarzy się z podróżą, transportem i sporą odległością: i słusznie. Wszystkie te cechy są mocno ze sobą powiązane. Często działania firm spedycyjnych są niedoceniane przez konsumentów: czasami wynika to z ich ignorancji, ale częściej z niepełnej wiedzy, jaką posiadają na ten temat. Chcielibyśmy więc zobrazować zasady działania owych firm oraz to, jak ciężko wprowadzić taką firmę na rynek.

Co przed nami?

Zadania firmy spedycyjnej są zbliżone do tych, jakie oferuje przedsiębiorstwa transportowe. Różnica polega na tym, że oprócz podstawowych funkcji transportowych, firma spedycyjna zajmuje się również planowaniem całej podróży, np. przygotowaniu odpowiednich środków transportu, wyszkolonych przewoźników (nierzadko kilku dostawców bierze udział w dostarczeniu jednej przesyłki), sporządzeniu umów z klientami i odbiorcami przesyłek. Firma spedycyjna musi zadbać o jak najlepszą organizację swojej pracy i pracowników.

Każdy błąd lub niedopatrzenie może wiązać się z dodatkowymi, często dużymi kosztami. Aby zaoszczędzić sobie przykrych niespodzianek, firmy spedycyjne zatrudniają jedynie zaufanych przewoźników. Dobrym rozwiązaniem jest również własna firma transportowa zajmująca się spedycją swoich zamówień. Zyski, jakie może przynieść posiadanie firmy przewozowej (zwłaszcza, jeśli oferuje także transport zagraniczny) mogą być ogromne. Jednak prowadzenie, a nawet samo założenie firmy transportowej nie należy do rzeczy łatwych.

Do odważnych świat należy

Zanim otworzymy własne przedsiębiorstwo warto (a nawet trzeba) zacząć od stworzenia biznesplanu. Zawierać on musi w sobie przede wszystkim założenia naszej firmy, zakres wykonywanych obowiązków oraz cennik usług. Nie możemy również zapomnieć o uwzględnieniu liczby pracowników, oraz jaką ilość miejsc pracy oferuje nasza firma. I w końcu rzecz najważniejsza: dostępne nam środki transportu i firmy transportowe. Biznesplan jest wymogiem podczas rejestracji naszego przedsięwzięcia w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). To, gdzie zarejestrujemy naszą firmę ma duże znaczenie. Jeśli nasza firma jest prywatna lub jest to spółka cywilna, nasz wybór powinien paść na CEIDG.

Składając wniosek o rejestrację deklarujemy, iż jesteśmy gotowi zaistnieć w bazie danych ZUS, GUS i naczelnika skarbowego. W naszym wniosku musimy zawrzeć m.in. dane osobowe, sposób opodatkowania, adres, pod którym dostępna jest dokumentacja firmy czy numer PKD. Dokumenty można złożyć osobiście w Urzędzie Miasta lub wysłać (pocztowo, mailowo). Złożenie wniosku w Urzędzie jest całkowicie bezpłatne. KRS natomiast przeznaczony jest dla osób, które wolą spółki jawne, komandytowe, komandytowo- akcyjne, akcyjne lub z ograniczoną odpowiedzialnością. W tym przypadku, formularze wpisu różnią się zależnie od rodzaju spółki, do jakiej należy wnioskodawca.

We wniosku koniecznie należy uwzględnić dane wnioskodawcy i spółki, informacje dotyczące kapitału spółki itp. Oprócz wniosku, wymagane są również załączniki, wśród których znaleźć się muszą m.in. umowa (statut lub akt założycielski jednoosobowej spółki kapitałowej), dokument o powołaniu członków zarządu spółki (w przypadku spółki z o.o., akcyjnej) oraz nazwiska, wykaz wspólników i członków zarządu wraz z ich adresami korespondencyjnymi. Koszty, jakie musimy ponieść podczas rejestracji firmy dzielą się na dwie raty: pierwsza wynosi 250 zł i uwzględnia płatności związane ze złożeniem wniosku, druga to opłata 100 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym. Aby uzyskać pisemny dowód na to, że jesteśmy już płatnikami VAT musimy uiścić opłatę 170 zł.

Opłat ciąg dalszy

Jednak to nie koniec opłat. Zanim nasza firma przewozowa w pełni rozwinie skrzydła, musimy w nią wiele zainwestować. Zgłoszona do ZUS firma spedycyjna musi być również ubezpieczona, co wiąże się z kosztami ustalonymi z ubezpieczycielem. Jednak wciąż pozostaje jeszcze kwestia licencji i certyfikatu dla firmy. Aby uzyskać owe dokumenty, należy przystąpić do szkoleń przygotowawczych oraz egzaminu zaliczeniowego. Szkolenie obejmujące zagadnienia m.in. z prawa pracy, prowadzenia własnego przedsiębiorstwa oraz zasad bezpieczeństwa i technologii pojazdów to koszt ok. 1200 zł. Podejście do egzaminu końcowego niesie ze sobą opłatę w wysokości 800 zł. Ewentualne egzaminy poprawkowe to 500 zł.

Podsumowanie

Rozpoczynając swoją działalność należy posiadać pewne zabezpieczenie finansowe w wysokości 50000 Euro. Zaświadczyć o tym mogą nasze roczne sprawozdania, poręczenie bankowe lub ubezpieczeniowe. Początki na rynku spedycyjnym bywają trudne, a więc dobrze widziane są wszelkiego rodzaju ułatwienia: warto przede wszystkim zadbać o wykwalifikowaną kadrę administracyjną.

Dodaj komentarz