Firmy sprzątające: i wszystko lśni czystością

Przez wiele lat panowało przeświadczenie które głosiło, że osoby piastujące stanowisko z działu sprzątającego, nie są warte uwagi. Takie przekonanie utrzymywało się najdłużej wśród sfery wysoko postawionych osób. Jednak nastały inne czasy i okazuje się, że firmy sprzątające nie tylko mają wiele do powiedzenia, ale również świetnie na tym wychodzą.

Nie zamiatajmy tej kwestii pod dywan

Często chcąc wejść na rynek pracy zastanawiamy się nad własnym przedsiębiorstwem. Zachodzimy w głowę jaki biznes jest teraz opłacalny i czy uda się nam wzbogacić akurat na nim. My mamy jedną propozycję, którą warto przemyśleć, albo chociaż zapoznać się z nią. Według nas, przedsięwzięciem godnym polecenia jest własna firma sprzątająca. Niektórym może się to wydać dziwne, ale spieszymy z wyjaśnieniami, oraz argumentacją, która być może postawi ten rodzaj zarobkowania w lepszym świetle.

Usługi sprzątające znane były od dawna, a mogli pozwolić sobie na nie jedynie duże przedsiębiorstwa lub ci, którzy się utrzymywali z wysokopłatnych profesji. Mimo tego, że osoby sprzątające były i są wręcz niezbędne do niezakłóconej ziemską materią egzystencji w biurze czy w domu, to jednak nie mogły narzekać na nadmiar okazywanego im szacunku. Na szczęście czasy się zmieniły, a firmom sprzątającym udało się wypracować sobie taką renomę, którą można postawić na równi (lub nawet powyżej) z przedsiębiorstwami, dla których jeszcze niedawno przyszło im pracować. Poniżej przedstawimy krótką drogę do do otwarcia własnej firmy sprzątającej i (być może) osiągnięcia sukcesu w tej dziedzinie.

Czyste zasady

Pierwsze pytanie, jakie powinniśmy sobie postawić brzmi jak założyć firmę sprzątająca, abyśmy mogli być najlepsi w tym, co robimy. Ważne jest, aby od razu określić, czy pragniemy być małą jednoosobową firmą, średnim przedsiębiorstwem zatrudniającym kilka osób czy może dużą firmą sprzątającą, organizującą sprzątania grupowe. Na małą firmę decydują się osoby doświadczone, które od dłuższego czasu pracowały w tej branży i mają stałych, zadowolonych z ich usług klientów. Pracodawcy polecają usługi owej firmy swoim znajomym czy rodzinie, w ten sposób właściciel firmy może zaoszczędzić na dodatkowej reklamie.

Praca w tej firmie ogranicza się do sprzątania niewielkich metraży: mogą to być domy, mieszkania czy małe biura i magazyny. Nie jest w tym celu wymagany specjalistyczny, drogi sprzęt, a więc ponownie odchodzi część kosztów wkładu własnego. Firmy tej wielkości praktycznie nie wymagają posiadania biura, co jest kolejnym plusem dla jej właściciela. Średnie i duże firmy to większy wkład własny w prowadzoną działalność, jednak i większe zyski uzyskane ze zleceń. Zlecenia dla firm sprzątających tego formatu nie uwzględniają sprzątania pomieszczeń mieszkalnych (wyjątkami są naprawdę duże metraże), duże hale oraz biurowce. W tym przypadku jednak nie za bardzo można liczyć na renomę pozyskaną przez pocztę pantoflową. Wymagana jest inwestycja w reklamę.

Obowiązkiem jest posiadanie biura oraz magazynu na zakupione sprzęty sprzątające: np. odkurzacze tzw. sucho-mokry i kolumnowy, szorowarka tarczowa, zestaw do mycia okien i podłogi, wózki serwisowe oraz drabiny. Aby wszystkie bagaże przewieźć na miejsce zlecenia wymagane jest również posiadanie przeznaczonego do tego celu pojazdu. Jeżeli zatrudniamy osoby, które wcześniej nie miały styczności z zawodową firmą sprzątającą, na liście kosztów musimy umieścić również cenę szkoleń i kursów.

Cena za sprzątanie naliczana jest od metra kwadratowego, godzin oraz od „zadań specjalnych” tj. czyszczenie tapicerki czy mycie dywanów. Przykładowo: kompleksowe sprzątanie (odkurzanie i mycie wszystkich powierzchni płaskich w każdym z pomieszczeń) mieszkania 50 m2 wyniesie około 85 zł, natomiast domu o powierzchni 200 m2 około 155 zł. Niektóre duże firmy sprzątające oferują miesięczny abonament na sprzątanie, np. cotygodniowe sprzątanie przez miesiąc w cenie 600 zł.

Podsumowanie

Małe, średnie i duże firmy sprzątające będą miały coraz pełniejsze ręce roboty. Ilość ich zleceń będzie wciąż wzrastać, ponieważ rośnie również zapotrzebowanie na ich usługi. Ludzie są zbyt zapracowani, aby poświęcać swoje wolne chwile na sprzątanie. Wolą pozostawić to w gestii specjalistów, oszczędzając sobie swój spokój i czas.

Dodaj komentarz